Macroalgas en arrecifes rocosos de Bahía Fildes y Collins, Isla Rey Jorge, Antártica

Actividad inhibitoria del sobrenadante de la bacteria Antártica Pseudomonas sp. M19B en la formación de biopelículas de Flavobacterium psychrophilum 19749

Variación temporal de las variables físico-químicas y biomasa fitoplanctónica en aguas superficiales de la zona costera de Chacopata, NE Venezuela (Mar Caribe)

Mairin Lemus

mlemus88@gmail.com

Escuela de Ciencias, Departamento de Biología, Universidad de Oriente, Cumaná, Venezuela

Centro de Investigaciones Ecológicas de Guayacán, Universidad de Oriente, Venezuela

Programa Prometeo, SENESCYT, Ecuador

Ruth Lara-Rodríguez

Roger Velásquez-Arenas

Luís Troccoli-Ghinaglia

Escuela de Ciencias Aplicadas del Mar, Universidad de Oriente, Boca de Río, Venezuela

Deudedid Hernandez

##

To understand the dynamics of some physico-chemical variables and phytoplankton biomass the Atlantic surface waters of coast Chacopata (Northeastern Venezuela), water samples were monthly collected from October 2006 to March 2007. During this period, shallow coastal waters of Chacopata were characterized by a warmer period (28.3°C ± 0.5°C) occurring from October to January and a cooler from February to March (22.9°C ± 0.2°C). During the cooler period high dissolved nitrogen (nitrite and ammonium) and phosphate concentrations were observed. The highest concentration of chlorophyll (3.59 ± 0.41 mg Chl a m-3) in surface waters was observed during the cooler period.

Phytoplankton biomass, Chlorophyll a, nutrient