Efecto del calcio disuelto en la formación de estructuras de adhesión secundaria en diferentes tipos de ramas de Chondracanthus chamissoi(Rhodophyta, Gigartinales)

Pseudopentaceros richardsoni (Osteichthyes: Pentacerotidae) en el Océano Pacífico suroriental: morfometría, parásitos y comentarios sobre la familia en el área

NOTA CIENTÍFICA

Variación mensual de las características morfológicas de Trichodina sp. (Ciliophora: Peritrichida) en el merlan Merlangius merlangus euxinus

Hamdi Ogut

oguth@ktu.edu.tr

Department of Fisheries Technology Engineering, Faculty of Marine Sciences Trabzon, Karadeniz Technical University, Turkey

Cemil Altuntas

To determine the existence and extent of seasonal variation in morphological characteristics of Trichodina sp., sixty whiting Merlangius merlangus euxinus were sampled monthly for one year, from the Eastern Black Sea coast of Turkey, using a line and hook. Strong seasonal morphological variations were detected; the denticle span, blade length and ray length showed significant seasonal variation, especially in June. The timing of primary production in the Black Sea and the changes in cellular organelles suggested a negative relationship between the body diameter of trichodinids and food availability in the surrounding environment.

Seasonal variation, morphology, primary production, Gadidae