New insights into the life-history of the isopod Edotia dahli (Valvifera: Idoteidae): report of host-use and distribution records in the central Chilean coast

El uso de otolitos y huesos de la cabeza para la identificación de dos especies del género Merluccius, en estudios de predador-presa

NOTA CIENTÍFICA

Report of pathogens and parasites in Perumytilus purpuratus from San Jorge Bay, Antofagasta, Chile

Diana Montenegro

dmontenegrov@gmail.com

Facultad de Recursos del Mar, Universidad de Antofagasta, Casilla 170, Antofagasta, Chile

Instituto de Investigaciones Oceanológicas, Universidad de Antofagasta, Casilla 170, Antofagasta, Chile

Brian Jones

Department of Fisheries, Murdoch University, P.O. Box 20 North Beach, WA 6920 Australia

María Teresa González

Perumytilus purpuratus is a mussel commonly found on the entire Chilean coastline. The knowledge of pathogens and parasites of this mollusc, as well as for many other species, inhabiting the Chilean coast remains largely unknown. This study aims to survey parasites and pathogens in P. purpuratus from San Jorge Bay, Antofagasta, Chile. From September to October 2009, 160 specimens of this bivalve were collected. Ciliates, virus-like, rickettsia-like organisms (RLO) and digeneans were recorded. The most prevalent parasites were metacercariae of digeneans in gonads (50.83%), gill ciliates (37.5%), and digestive gland viruses-like (37.5%). Only the prevalence of digeneans increased with host size, but any relationship between these variables was found in the other pathogens.

Ciliates, virus-like, rickettsia-like, digeneans