VOLVER A TABLA DE CONTENIDOS Volumen

NÚMERO

NOTA CIENTÍFICA

Relación longitud-peso, coloración y ubicación en el ambiente de juveniles de Pinguipes chilensis en Bahía La Herradura, Coquimbo, Chile

Héctor Flores

hflores@ucn.cl

Departamento de Acuicultura, Facultad de Ciencias del Mar, Universidad Católica del Norte, Larrondo 1281, Coquimbo, Chile

María Ignacia Araus

Departamento de Biología Marina, Facultad de Ciencias del Mar, Universidad Católica del Norte, Coquimbo, Chile

Pinguipes chilensis (Chilean sandperch) is an endemic species of the Southeast Pacific Ocean. Studies have generally included specimens of a total length (Lt) of more than 21 cm, there being no formal antecedents of specimens of a smaller Lt, weakness that motivates this study. It was determined for the Lt-Pt relation (Pt= 0.000005Lt3,1101, R2= 0.974) and Fulton’s average condition factor (0.81). Three ontogenetic color morphs are characterized, which are arranged in different environments and inhabit heterogeneous backgrounds, with sandy areas, others with abundant rocks and cracked rocks, which allow fish to take refuge.

Fish, juvenile, environment, Pinguipedidae