Variación mensual de las características morfológicas de Trichodina sp. (Ciliophora: Peritrichida) en el merlan Merlangius merlangus euxinus

Variación espacio-temporal de las comunidades macrobentónicas en el plano mareal de Wenzhou Bay, China

NOTA CIENTÍFICA

Pseudopentaceros richardsoni (Osteichthyes: Pentacerotidae) en el Océano Pacífico suroriental: morfometría, parásitos y comentarios sobre la familia en el área

Germán Pequeño

gpequeno@uach.cl

Instituto de Zoología ‘Ernst F. Kilian’, Universidad Austral de Chile, Casilla 567, Valdivia, Chile

Verónica Valdebenito

Instituto de Fomento Pesquero, Av. Colón 3656, Talcahuano, Chile

Gabriela Muñoz

Facultad de Ciencias del Mar y de Recursos Naturales, Universidad de Valparaíso, Casilla 5080, Reñaca, Viña del Mar, Chile

This study communicates a new record of six specimens of Pseudopentaceros richardsoni, collected from 500 Nm off Coronel, Chile. In addition, this study provides: the morphometry of this species, a general view of the geographical distribution of the family Pentacerotidae for the southeastern Pacific Ocean, and information on the metazoan parasites found in the specimens collected. The fish body length ranged from 275-390 mm. Three parasite species were determined, Rhadynorhynchus trachuri, Lampritrema sp. and Hysterothylacium sp. This is the third record of P. richardsoni for Chilean waters and the first record of its parasites for the southeastern Pacific Ocean.

Ichthyogeography, armourhead fish, morphometry