Depredación del lobo marino común Otaria flavescens sobre el pingüino de penacho amarillo Eudyptes c. chrysocome en isla Gonzalo, Diego Ramírez, sur de Chile

Actividad antibacteriana de extractos crudos del crustáceo Austromegabalanus psittacus(Cirripedia: Balanidae)

NOTA CIENTÍFICA

Primera estimación de la tasa de fijación biológica de nitrógeno en Cuenca Alfonso, región sur del Golfo de California

Aída Martínez-López

amartin@ipn.mx

Centro Interdisciplinario de Ciencias Marinas-IPN (CICIMAR), Av. Instituto Politécnico Nacional s/n, Col. Playa Palo de Santa Rita, La Paz, B.C.S. 23096, México

Cristian Hakspiel-Segura

Nitrogen-fixation (FBN) rates were determined for the first time in the euphotic zone (0-43 m) and at 150 m depth using the high-sensitive 15N2 tracer method at Alfonso Basin, Gulf of California, during May 2012. In this study, high rates (437 mmol N m-2d-1 depth integrated 0-150 m) were estimated under conditions of nutrient enrichment and the expansion of hypoxic conditions relative to other observations restricted to the euphotic zone in systems of the Gulf and the Eastern North Pacific. These data support previous affirmations about the significant FBN regulation pathway on the nitrogen inventory in both, photic and aphotic zone.

Nitrogen fixation, hypoxic conditions, Alfonso Basin