Distribución espacial de epifitos en el talo de la macroalga introducida Codium fragile subsp. tomentosoides en el submareal de Caldera

Variación mensual de las características morfológicas de Trichodina sp. (Ciliophora: Peritrichida) en el merlan Merlangius merlangus euxinus

NOTA CIENTÍFICA

Efecto del calcio disuelto en la formación de estructuras de adhesión secundaria en diferentes tipos de ramas de Chondracanthus chamissoi(Rhodophyta, Gigartinales)

Ricardo D. Otaíza

rotaiza@ucsc.cl

Departamento de Ecología, Facultad de Ciencias, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Av. Alonso de Ribera 2850, Concepción, Chile

Felipe G. Fonseca

Development of secondary attachment structures (SAS) was evaluated in apical fragments of pinnules, and basal and lateral branches in the carrageenophyte Chondracanthus chamissoi. When no dissolved calcium was added to the culture medium, most basal and lateral branches initiated SAS formation, while most pinnules remained unchanged. Calcium addition greatly increased the proportion of fragments developing SAS, and also increased the stage of development achieved by SAS in all branch types. We suggest that SAS formation by basal branches contributes to a complex attachment system. SAS formation by lateral branches and pinnules may contribute to vegetative propagation following fragmentation of thalli.

Carrageenophyte, cultivation, edible seaweed, vegetative propagation