Interpretación batimétrica del área de Valparaíso: comentarios sobre el artículo de HP Vergara & R Astudillo, ‘Altos estructurales costa afuera en la región de Valparaíso, Chile central’

Efecto del calcio disuelto en la formación de estructuras de adhesión secundaria en diferentes tipos de ramas de Chondracanthus chamissoi(Rhodophyta, Gigartinales)

NOTA CIENTÍFICA

Distribución espacial de epifitos en el talo de la macroalga introducida Codium fragile subsp. tomentosoides en el submareal de Caldera

Paula E. Neill

pneill@ucsc.cl

Departamento de Ecología, Facultad de Ciencias, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Casilla 297, Concepción, Chile

Cristóbal Villaseñor-Parada

Codium fragile subsp. tomentosoides is an introduced macroalga on  the coast of Chile. We identified and quantified the epiphytes present in basal, intermediate and apical sections of 32 thalli. The accumulation of epiphytes over time would explain why older sections of the thallus (basal and intermediate sections) host a greater amount of epiphytes, and why the composition of epiphyte assemblages in these sections is similar.  In contrast, newer sections (apical) have been available for colonization for less time, resulting in a lower epiphyte load, and the composition of assemblages from this section differs from that of the rest of the thallus.

Epiphyte load, colonization, introduced species, biological substrate