Sighting of the fin whale in the Eastern Subtropical South Pacific: Potential breeding ground?

Origin, diversification, and historical biogeography of the giant kelps genus Macrocystis: Evidences from Bayesian phylogenetic analysis

NOTA CIENTÍFICA

Comunidades de parásitos eumetazoos de peces labrisómidos de Chile central

Gabriela Muñoz

gabriela.munoz@cienciasdelmar.cl

Facultad de Ciencias del Mar y de Recursos Naturales, Universidad de Valparaíso, Casilla 5080, Reñaca, Viña del Mar, Chile

Raúl Castro

Facultad de Recursos del Mar, Universidad de Antofagasta, Casilla 170, Antofagasta, Chile

This study compares the parasite communities of 4 phylogenetically related fish species that belong to the family Labrisomidae; Auchenionchus microcirrhis, AvariolosusAcrinitus and Calliclinus geniguttatus. These fish are sympatric in the intertidal zone of central Chile (33°S), from where 182 specimens were collected. Twenty-one parasite taxa were found within the 4 sampled fish species. Three parasite species were the most common in the labrisomid fish: an undetermined leech (Piscicolidae), the copepod Holobomolochus chilensis, and the digenean Helicometrina nimia. Most of the parasites were host generalists. Cgeniguttatus had a low similarity of parasite composition respect to Auchenionchus spp. The variation in parasite communities among labrisomid species were related to fish length and possibly to environmental variables.

Parasite infracommunities, Labrisomidae, congeneric fish species