Alimentación de Micropogonias furnieri(Osteichthyes: Sciaenidae) en el lago costero Budi, Sur de Chile

First record of albinism in gafftopsail catfish Bagre marinus (Pisces: Ariidae) from southeast Mexico

NOTA CIENTÍFICA

Comentarios a ‘Aplicación de un modelo de trazadores lagrangianos en Bahía Anegada, Argentina’ de Alvarez et al. (2011)

Gonzalo Olivares

g.olivares@ulagos.cl

Centro i-mar, Universidad de Los Lagos, Chinquihue km 6, Casilla 557, Puerto Montt, Chile

Héctor H. Sepúlveda

Departamento de Geofísica, Universidad de Concepción, Avda. Esteban Iturra s/n, Barrio Universitario, Concepción, Chile

The paper by Alvarez et al. (2011) describes the use of a hydrodynamic numerical model to study the dispersion and sedimentation of particles at 2 points in Bahía Anegada (Argentina). This study is aimed to study the role of Crassostrea gigas as an invasive species. It is concluded that the particles liberated at those points do not represent a risk to the adjacent littoral zone. We consider that the article lack an adequate presentation of objectives, methods, and over the entire hydrodynamic model is not well validated. These factors undermine substantially the conclusions obtained.

Numerical modeling, lagrangian tracers, validation