Primera estimación de la tasa de fijación biológica de nitrógeno en Cuenca Alfonso, región sur del Golfo de California

Diet composition of franciscana dolphin Pontoporia blainvillei from southern Buenos Aires, Argentina and its interaction with fisheries

NOTA CIENTÍFICA

Actividad antibacteriana de extractos crudos del crustáceo Austromegabalanus psittacus(Cirripedia: Balanidae)

Boris A. López

borislop@ulagos.cl

Departamento de Acuicultura y Recursos Agroalimentarios, Universidad de Los Lagos, Avenida Fuchslocher #1305, Casilla 933, Osorno, Chile

Facultad de Ciencias del Mar, Universidad Católica del Norte, Larrondo #1281, Coquimbo, Chile

Lilian E. Trujillo

Departamento de Salud, Universidad de Los Lagos, Casilla 933, Osorno, Chile

José M. Uribe

Departamento de Salud, Universidad de Los Lagos, Casilla 933, Osorno, Chile

Daniel A. Lópe

Centro de Estudios Avanzados, Universidad de Playa Ancha, Traslaviña #450, Viña del Mar, Chile

Antibacterial activity in crude extracts of Austromegabalanus psittacus soft tissue, originating from 2 coastal localities in the north and south of Chile, was evaluated in 7 solvents. Antibacterial activity was determined using the disk diffusion method to test 7 bacterial strains (ATCC). Evidence of inhibition was found in Escherichia coli,Salmonella enteritidisStaphylococcus aureusAeromonas hydrophila and Yersinia ruckeri, with high variability, depending on the solvent utilized. No differential patterns were recorded according to specimen origin. Results are discussed in terms of their potential application to the aquaculture and food industries.

Antibacterial activity, crude extract, acorn barnacle, Chile