Induction of vitellogenin-like lipoproteins in the mussel Aulacomya ater under exposure to 17ß-estradiol

Estructura del ensamble de peces costeros de los canales y fiordos de la zona central de la Patagonia chilena (48º-52ºS)

Morphological and molecular description of a new record of Graneledone (Cephalopoda, Octopodidae) in the southeastern Pacific Ocean

Christian M. Ibáñez

ibanez.christian@gmail.com

Instituto de Ecología y Biodiversidad, Departamento de Ciencias Ecológicas, Facultad de Ciencias, Universidad de Chile, Las Palmeras 3425, Ñuñoa, Santiago, Chile

M. Cecilia Pardo-Gandarillas

Elie Poulin

Javier Sellanes

Departamento de Biología Marina, Facultad de Ciencias del Mar, Universidad Católica del Norte, Larrondo 1281, Coquimbo, Chile

Centro de Investigación Oceanográfica en el Pacífico Sur-Oriental (COPAS), Universidad de Concepción, Casilla 160-C, Concepción, Chile

Octopuses of the genus Graneledone inhabit in the deep-sea and are composed of 8 recognized species. Here we conduct phylogenetics analyses of 4 species of Graneledone using 2 molecular markers (16S and COI), and report a new record of Graneledone for the Pacific Ocean off south-central Chile. Four specimens of Graneledone sp. were collected from 436 to 1482 m depth. These octopuses are medium sized, have no ink sac and bear only one row of suckers in their arms, which are of similar length. They are characterized by having 43 to 45 suckers in the hectocotylized arm (third right); 6 to 7 lamellae per demibranch; VV-shaped funnel organ and 5 to 7 transverse creases in the ligulae. Some morphological traits show great variation compared with species from Pacific, Atlantic and Antarctic oceans. Molecular phylogenetic analysis supports the hypothesis of monophyly of Graneledone.

Graneledone, deep-sea octopuses, bathyal zone, Chile