Familia Parapaguridae (Anomura, Paguroidea) en Chile: Nuevos registros de cangrejos ermitaños de profundidad

A comparison of ectoparasite prevalence and occurrence of viral haemorrhagic septicemia virus (VHSV) in whiting Merlangius merlangus euxinus

Relative growth and reproductive parameters in a population of Microphrys bicornutus (Brachyura, Majoidea) from Bocas del Toro, Caribbean Sea, Panama

María Paz Sal-Moyano

paz.salmoyano@gmail.com

Instituto de Investigaciones Marinas y Costeras (IIMyC), Laboratorio de Humedales y Ambientes Costeros, Estación Costera J.J. Nágera, Departamento de Biología, Universidad Nacional de Mar del Plata, Funes 3350, 7600, Mar del Plata, Argentina

Ana Milena Lagos-Tobias

anamilagos@gmail.com

Programa de Biología, Universidad del Magdalena, Carrera 32#22-08, Santa Marta, Colombia

Darryl L. Felder

dlf4517@louisiana.edu

Department of Biology, Laboratory for Crustacean Research#mce_temp_url#, University of Louisiana -Lafayette, Lafayette, LA 70504-2451, United States

Fernando L. Mantelatto

flmantel@usp.br

Laboratory of Bioecology and Crustacean Systematics, Department of Biology, Faculty of Philosophy, Sciences and Letters at Ribeirão Preto (FFCLRP), University of São Paulo (USP), Postgraduate Program on Comparative Biology, Av. Bandeirantes 3900, 14040-901, Ribeirão Preto, São Paulo, Brazil

Size structure within a population, relative growth of secondary sexual characters in both sexes, and fecundity of females were assessed from field samples of Microphrys bicornutus in the vicinity of Bocas del Toro, Caribbean Sea, Panama. The study was based upon 135 individuals captured by hand and a kick net. Carapace width ranged from 6.5 to 14.4 mm for ovigerous females, 4.2 to 16 mm for non-ovigerous females, and 5.9 to 17.4 mm for males. The relative growth of carapace length versus carapace width was isometric in males and negatively allometric in females. Relative growth of the chela length and abdomen width, compared to the carapace width, exhibited 2 phases, immature and mature, for males and females, respectively. The carapace widths at which 50% of males and females reached morphometric maturity were 13.6 and 8.5 mm, respectively. The mean value of the reproductive output was 3.6, the relative fecundity was 2041.91 eggs, and the relative size at the onset of sexual maturity was 0.4. As in most brachyuran species, the studied population of M. bicornutus showed a strong positive correlation between fecundity and body size. Differences in those parameters for previously studied populations from Venezuela, Jamaica and Brazil may be due to latitudinal or regional environmental effects.

Caribbean Sea, fecundity, relative growth, sexual maturity, spider crab