Breve síntesis sobre el recurso bacalao de profundidad Dissostichus eleginoides en Perú

Listado taxonómico, aspectos ecológicos y biogeográficos de las larvas de peces del Sistema Arrecifal Veracruzano, Suroeste del Golfo de México (junio 2011-junio 2013)

Breeding season of the South American fur seal (Arctocephalus australis, Otariidae: Carnivora): New data for establishing independent evolutionary histories?

Héctor J. Pavés

hpaves@gmail.com

Instituto de Ciencias Marinas y Limnológicas, Universidad Austral de Chile, Casilla 567, Valdivia, Chile

Afiliación actual: Bachillerato en Ciencias, Facultad de Ciencias, Universidad Santo Tomás, Osorno, Chile

Roberto P. Schlatter

Valentina Franco-Trecu

Departamento de Ecología y Evolución, Facultad de Ciencias, Universidad de la República, Iguá 4225, 11400 Montevideo, Uruguay

Enrique Páez

Departamento de Mamíferos Marinos, Dirección Nacional de Recursos Acuáticos, Ministerio de Ganadería Agricultura y Pesca, Montevideo, Uruguay

Walter Sielfeld

Universidad Arturo Prat, Casilla 121, Iquique, Chile

Viviana Araos

Universidad Arturo Prat, Casilla 121, Iquique, Chile

Ricardo Giesecke

Centro FONDAP de Investigación en Dinámica de Ecosistemas Marinos de Altas Latitudes (IDEAL), Chile

Luis Mario Batallés

Ministerio de Medio Ambiente, Galicia 1133, Montevideo, Uruguay

Humberto Luis Cappozzo

Museo Argentino de Ciencias Naturales ‘Bernardino Rivadavia’, Av. Ángel Gallardo 470, C1405DJR, Buenos Aires, Argentina

The South American fur seal (SAFS) is distributed from Peru (Pacific Ocean) to Uruguay (Atlantic Ocean). However, there is a section of coastline of about 2,300 km along the Chilean coast where no SAFS are recorded. Based on morphological comparisons 3 geographic forms have been reported (Peruvian, South Chilean, Atlantic), whereas preliminary genetic studies suggest the presence of 3 distinct genetic types (Peruvian, South Chile, Atlantic). However, both of these approaches are support only the existence of 2 independent evolutionary histories for SAFS (Peruvian, Atlantic), in which case, we would also expect to find some differences in the species’ life histories among these locals populations (e.g., in the timing of the breeding season). In this study, we compare the breeding seasons of SAFS at Punta Pichalo (19°36’S-Chile), Isla Guafo (43°33’S-Chile), and Isla de Lobos (35°01’S-Uruguay) with data published for Punta San Juan (15°21’S-Peru). The periods for establishing territories, pupping, and mating took place on similar dates at Isla Guafo and Isla de Lobos, but occurred about a month earlier at Punta Pichalo and Punta San Juan. Pupping peaked at Isla Guafo on 15- December, at Isla de Lobos on 17- December, and at Punta Pichalo on 27- November. These differences in timing were not related to demographic, oceanographic or photoperiod conditions of the breeding sites under study, neither is related with the latitudinal effects on the breeding phenology. Based on results, we suggest that certain characteristics of life history can help identify species with independent evolutionary histories.

Fur seals, breeding season, breeding phenology, evolutionary independent units